Co to jest net-etykieta?
Jest to sieciowy Savoir-Vivre . Oto kilka zasad Internetowego dobrego wychowania. Pamiętaj o nich zawsze, kiedy wysyłasz list do grup dyskusyjnych i grup usenet'owych.Wypełniaj zawsze pole "subject" ("temat") listu. Żadna linia listu nie powinna mieć więcej niź 70 znakow. Dłuższe linie mogą sprawiać problemy niektórym systemom pocztowym. W liście nie powinno być linii zawierających jedynie znak "=". Może to sprawiać problemy z akceptacją takich listów ponieważ niektóre systemy pocztowe automatycznie wstawiają taką linie po naglówku listu a przed jego trescią. Kiedy odpowiadasz na inną wiadomość, staraj się nie cytować całego listu, a jedynie tę część, której dotyczy twoja odpowiedź. W złym tonie jest w cytowanej cześci pozostawianie sygnatury nadawcy. Równie naganne jest zacytowanie całego listu tylko po to aby dodać pod nim tekst w stylu: "zgadzam się", "tak też myślę". Twój podpis (sygntura) nie powinien przekraczać 4 linii. Długa sygnatura może być początkowo zabawna, lecz bardzo szybko się starzeje. Należy również pamiętać, że duża część użytkowników musi zapłacić za kazdy przesłany im bajt informacji. Listy powinny być zawsze podpisane prawdziwym imieniem i nazwiskiem ich autora. Zadbaj o to aby oprócz twojego imienia i nazwiska w sygnaturze znalazł się również twój adres e-mail'owy. Bądź szczególnie ostrożny kiedy odpowiadasz nadawcy listu. W większości przypadków program pocztowy automatycznie kieruje odpowiedź na listę dyskusyjna czy też grupę usenet'owa z której pochodzi wiadomość. Każda lista dyskusyjna i grupa usenet'owa ma swój własny charakter. Zanim wysłesz list, zapoznaj się z opisem tematów poruszanych na danej liście czy grupie (każda lista dyskusyjna i grupa usenetowa ma krótką adnotacje okreslającą charakter grupy). Nie wysyłaj listów na grupę która nie jest związana tematycznie z treścią listu. Staraj się nie wysyłać tego samego listu na kilka różnych list dyskusyjnych czy grup usenetowych. Pomysł zanim wyślesz list. Czy oby na pewno jest to co chciałem powiedzieć światu? Przeczytaj ponownie to co napisaleś. Czy jest to na pewno to co zamierzałeś napisać? Pamiętaj - wysłanego listu nie da się już zawrócić. Aby zasygnalizować humorystyczne intencje wypowiedzi używaj "usmiechów", takich jak :). Żart i sarkazm maga być błędnie zrozumiane w swojej elektronicznej postaci. Bądż wyrozumiały dla innych. Każdy kiedyś stawiał swoje pierwsze kroki w Internecie. Jeśli uważasz, że musisz zwrócić komuś uwagę - zrób to w liście prywatnym, jest to znacznie rozsądniejsze niż próba publicznego napiętnowania początkującego użytkownika. W bardzo złym tonie jest zwracanie dyskutantom uwagi na literówki, błędy ortograficzne i gramatyczne, a szczególnie robienie tego na forum publicznym. Unikaj pisania całego tekstu dużymi literami, jest to znacznie mniej czytelne niż tekst mniejszy. Innym problemem z dużymi literami jest to, że często używa się ich aby nadać fragmentowi tekstu jakieś szczególne zabarwienie emocjonalne. Elektroniczna forma przekazu nie jest w stanie przekazać naszych emocji i tonu glosu - do tego własnie przeznaczono tekst pisany dużymi literami. Zwracaj szczególną uwagę na słownictwo którego używasz. Słowa i zwroty które stosujesz tobie mogą wydawać się zupełnie naturalne, natomiast innym mogą wydawać się obrażliwe. Pamiętaj, że słowo pisane ma zupełnie inną siłę wyrazu niż słowo mówione. Kilka skrótów często pojawiających się w listach: GOK - God only knows = Bóg jeden raczy wiedzieć HHOK - ha, ha - only kidding = ha, ha żartowałem IMHO - in my humble opinion = moim skromnym zdaniem OTOH - on the other hand = z drugiej strony BTW - by the way = przy okazji
Tekst został zaczerpnięty z http://free.polbox.pl
Wstęp Netykieta Konta Bezpieczeństwo Poczta Programy Modem WWW Różne
Sieć_wydziałowa